Verdwalen, uitvinden en een hele boel lol! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Holland - WaarBenJij.nu Verdwalen, uitvinden en een hele boel lol! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Holland - WaarBenJij.nu

Verdwalen, uitvinden en een hele boel lol!

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

30 Januari 2016 | Suriname, Paramaribo

Hoe snel het aftellen ging in Nederland, zo snel gaan ook hier de dagen.
Ik snap nog steeds helemaal niets van het eten en de eettijden hier, dus daarom proberen we maar wat. Dat betekend dat we de ene keer savonds helemaal niets eten (omdat de planning dan anders loopt dan verwacht) en de andere keer lopen we een half uur door de winkel te struinen tussen de 20 soorten blikken knakworst (jumbo, markant, enz) om te bedenken wat je in vredesnaam hier moet gaan koken?! Dat weten we nog steeds niet.

Vanmiddag hebben we heerlijke bami gehaald iets verderop. Een 'normale' portie (15 SRD, ong. 3,50 euro) hebben we met z'n tweeen gegeten en nog hadden we een portie over voor 1 persoon.
Dus dat gaan we vast vaker doen! :)

Vanochtend hebben we voor het eerst een programma van de Glitter Girls mogen geven. Klaske moest een aantal lokaaltjes verder een training geven aan volwassen dus kon er niet bij zijn. Daarom mochten wij voor deze keer al een programma bedenken, uitwerken en uitvoeren. Erg leuk om te doen en te zien dat het aanslaat!
We hebben een paspoort gemaakt om zo elkaar nog beter te leren kennen met het thema Wie ben ik?

De afgelopen dagen zijn verlopen met veel gekke acties, zo ben ik al uitgeroepen tot grote kluns van het huis... Bij het bakken van de tosti's valt bij mij de hele tosti uit elkaar met de kaas in de pan.. en wanneer we alle sloten (3 verschillende) op slot hebben zitten en we weg willen gaan zie ik nog dat ik de verkeerde slippers aan heb, dus dan moeten we alles weer open maken. Of het geld hier noem ik kronen (zoals in Tsjechie) en dat Surinaamse Dollar of SRD komt er gewoon nog niet in...
Maar ja, ik ben wel gekroond voor vuurmaker! De lucifers zijn hier ook vochtiger dan in NL en daarom breken ze snel. Hier in huis ben ik de enige die daar mee kan werken en ze aan kan krijgen! :) Dus daar ben ik erg trots op!

We hebben afgelopen week voor het eerst door Paramaribo stad gefietst. Ze fietsen hier aan de linkerkant (dus alles gaat net de andere kant om dan in Nederland) Zo is wanneer we een bocht om slaan of wanneer we een rotonde omgaan fiets ik doodleuk weer aan de rechterkant van de weg.. En dan roept Cathinca mij weer om te zeggen dat ik aan de verkeerde kant fiets.. Dit is een van de dingen waar je dus echt even goed aan moet wennen en wat niet binnen een paar dagen lukt..

Zo is het ook dat als je zonder zonnebrand even naar buiten gaat om boodschappen te doen (omdat het bewolkt is..) dit niet goed gaat.. Mijn armen zijn voor het eerst mooi rood (ben ik net achter gekomen..) Maar ja, ze worden vast vanzelf weer bruin. Morgen maar weer zonnebrand op.

Gisteravond hadden we huiskring, een soort bijbelstudie van de mensen waar wij in huis wonen en Klaske! Erg leuk en gezellig! De eerste week is bijna voorbij. Morgen staat de kerk op de planning en in de avond al meedoen met een volleybaltraining hier (daar heb ik echt mega veel zin in!)

Foto's maken is nog een beetje lastig, maar zo probeer ik wel een paar foto's toe te voegen aan deze blog. De echte foto's gaan we over 3 weken maken als we een beetje gewend zijn zodat onze mobiel of camera niet zomaar uit onze handen wordt getrokken op straat! ;)

Ik ga stoppen met typen, want ook ik wil Wie is de Mol blijven volgen! ;) Dus ik ga eens even proberen of dat lukt!

• 30 Januari 2016 - 21:40

Mam:

Lieve Lin,
    Leuk om te lezen, fijn dat we je vanavond hebben gesproken via Skype!
    Fijne zondag morgen zal wel een swingende dienst zijn

• 31 Januari 2016 - 00:44

• 01 Februari 2016 - 11:18

Coby Idema:

Leuk om je ervaringen daar mee te beleven.
    En ook het koken en het links fietsen,o....het gaat je wel lukken hoor.