Daar aan de andere kant van de oceaan! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Holland - WaarBenJij.nu Daar aan de andere kant van de oceaan! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Holland - WaarBenJij.nu

Daar aan de andere kant van de oceaan!

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

03 Februari 2016 | Suriname, Paramaribo

Daar zit ik dan weer, in de avond (terwijl Nederland slaapt) aan de keukentafel, ingespoten met muggenspul en mn mobiel nog een beetje knipperend met de laatste appjes van de avond (zo komen steeds meer mensen erachter dat mijn wifi het nog goed doet en je vanuit Suriname ook kan watsappen! ;) (vind ik ook heel leuk, dus vooral blijven doen!) Muziekje aan en typen maar..

De eerste vraag die in me opkomt is:
Hoe is het daar aan de andere kant van de oceaan? Het is gek om 8 uur over een oceaan te hebben gevlogen met volle snelheid en te bedenken dat Nederland ver achter je ligt.. Inmiddels zijn we hier 10 dagen volop aan het genieten en proberen we een nieuw leventje op te bouwen.
Maar soms komt toch even het besef om de hoek kijken hoever je van Nederland af zit. In de avond wens je een aantal mensen welterusten terwijl ik net mijn avondeten (lees broodje of tosti) achter mijn kiezen heb.

In de week voordat ik wegging heb ik van vrienden en familie kaartjes meegekregen uit Nederland met allemaal succeswensen en lieve woorden! Zo ook een boekje met voor elke week een berichtje van een vriendin, waarin ik mag terugschrijven ;)! Fijn om dit te hebben en nog eens door te lezen. Het toch wel gek om zo ver weg van iedereen te zitten. Maar sommige dingen zijn nog gewoon hetzelfde! ;)
Zoals de regen. In Nederland gaat het soms hard, maar hier in Suriname heeft het vandaag de hele dag keihard geregend waardoor de straten zijn ondergelopen met alle plassen water. De afvoer van het water werkt hier toch nog iets anders dan in NL! ;)
Gelukkig heeft tot vandaag vooral de zon geschenen en zijn we al aardig verkleurd! :) (nee, niet rood dit keer, maar gewoon langzaam bruin!)

Veel mensen vroegen naar de kerkdienst van afgelopen zondag. Het was een open kerk (een gebouw met een dak maar geen muren). De dienst was mooi met een goeie band, veel herhaling van liedjes (echt 2x dezelfde liederen zingen enz..) (dat was iets minder), en een mooie preek over een getuigenis van mensen die hun kindje van 3 maanden oud zijn verloren. Verder lijkt het veel op de GKV in Ede eigenlijk! ;) Misschien gaan we a.s. zondag naar een andere kerk waar we volgens Klaske (onze opdrachtgever) ook echt een keertje heen moeten. De volle evangelische kerk (logos) hier op de hoek, de echte swingkerk met veel aanbidding.

We zitten alweer 10 dagen hier in Suriname! De tijd gaat snel maar het wennen soms iets minder snel.. Het tijdsverschil lijkt toch meer met me te doen dan ik had verwacht.. Al een paar dagen heb ik hoofdpijn en slapen we erg lang (zo'n 11 uur per nacht). We zijn nog niet heel veel bezig met het afstuderen zelf, maar vooral nog met het plan van aanpak verbeteren en herschrijven. Het is nog een hele klus.
Tussendoor passen we veel op de 2 lieve meiden van Klaske (onze opdrachtgever), toeren we op de fiets door Paramaribo (en verdwalen we steeds minder vaak) en moeten we nog elke dag hard nadenken wat we gaan eten (dit is toch moeilijker dan in Nederland..)
Verder gaan mijn blunders nog vrolijk verder! ;)

Ook hier lezen we veel vanuit de NOS over het ZIKA-visus. Ja, het klopt dat dit ook in Suriname is.. Gisteren zat er zo'n mug op mijn laptop. Je ziet snel het verschil tussen de normale muggen en de ZIKA-mug. Tot nu toe lijkt het allemaal mee te vallen en zijn wij nog niet geprikt door deze mug. Maar voor ons is het niet heel erg, we worden alleen even een beetje ziek..! ;)

Vandaag is de regen begonnen.. We zitten officieel in deze tijd in de kleien regenperiode. We hebben geluk gehad dat vandaag pas de eerste dag was met regen, maar dan ook echt gelijk goed..! ;) Keiharde regenbuien de hele dag door. Straten die onderlopen en sommige wegen zijn daardoor niet eens meer rijdbaar voor auto's.
Morgen gaat het weer de hele dag regenen, dus gaan we de hele dag productief doen! Ik hoop dat dit werkt en dat het lukt! Tot nu toe was de warmte toch iets minder goed voor onze concentratie dan we van te voren hadden gedacht! ;)

Oke, weer een leuk verhaal van hier naar daar, ik hoop dat jullie het een beetje konden volgen! En anders stuur gerust een mailtje of appje met je vraag of gewoon voor de lol! ;) Dat kan dus gewoon! ;)

Liefs en een dikke braza (knuffel) uit Suri!!

• 04 Februari 2016 - 12:47

Coby:

Hoi lieve Linda.
    Ja het is wel even omschakelen hè,maar het wend vast wel snel.
    Hi...hi...ja de regen hebben we hier ook en we zijn het helemaal zat!
    Leuk zoals je alles opschrijft wat jullie daar beleven.
    En dat eten koken gaat ook wel wennen!
    Groetjes en knuffel van ons.

• 10 Februari 2016 - 09:21

Maartje:

Hoi Linda leuk om te lezen hoe het jou vergaat daar. Voor de regen hoef je niet terug te komen dat hebben we hier ook, heelveel zelfs. Met eten is het niet naar de supermarkt en we zoeken even uit?
    Of heb je daar ook van die markten waar ze van alles verkopen wat hier niet mag.
    Linda een hele goede tijd nog en vergeet de DEED niet (muggenspul)
    Doei gr Maartje

Linda

Van 25 januari tot 21 april ga ik in Paramaribo samen met Cathinca Jansen afstuderen bij Stichting Zoutkorrel. Een groot avontuur wat ons te wachten staat. We mogen binnen stichting zoutkorrel bezig gaan met een ontwikkelingsbehoefte-onderzoek bij de tienermeiden 12-18 jaar uit verschillende de tehuizen Samuel en Mijnzorg. Daarna mogen we kijken of het programma wat stichting Zoutkorrel voor deze tienermeiden heeft gemaakt ook aansluit bij de ontwikkelingsbehoeften van deze tienermeiden. We zijn erg benieuwd naar de uitkomst. En, tussendoor gaan we genieten van het grote avontuur om 3 maanden in een nieuw land, andere cultuur te zijn. We gaan tripjes doen met andere studenten en genieten van allerlei nieuwe avonturen die we nu nog niet weten! Geniet van het lezen van onze blog! En, wil je nog iets meer weten, stuur dan gerust een mailtje of appje. Liefs en een dikke brasa, Linda

Actief sinds 22 Maart 2014