De terugreis naar Ede. - Reisverslag uit Mbale, Oeganda van Linda Holland - WaarBenJij.nu De terugreis naar Ede. - Reisverslag uit Mbale, Oeganda van Linda Holland - WaarBenJij.nu

De terugreis naar Ede.

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

21 Mei 2014 | Oeganda, Mbale

Zaterdag zijn we verhuisd naar ons luxe resort in Kampala. Onderweg zijn we gestopt aan de Nijl in het plaatsje Jinja. 2 vrouwen hadden daar een super mooie plek voor kinderen met trauma’s gemaakt. Hier zien ze veel kindsoldaten en straatkinderen die ze helpen om het vaderhart van God te zien. Het was erg indrukwekkend om hun verhaal te horen over bedreigingen, en heftige gebeurtenissen in Uganda. Het was zo’n mooie plek waar we echt konden genieten en mochten genieten!

Zondag mochten we genieten. Het was heerlijk om nog even bij te komen in Uganda in de zon aan het zwembad. De zon scheen en de wind waaide. Dat betekende dat we al snel rood waren voordat we het doorhadden. Ik moest ‘rust’ nemen voor mijn voet. Eigenlijk moest ik zo min mogelijk lopen. Maar dat was nogal lastig in het resort waar we ong. 100 meter moesten lopen naar de kamer vanaf het restaurant enz.

Om 19.00 uur vertrokken we met z’n allen na een gebed met onze Ugandadeze staff met de bus naar het vliegveld. In de bus nog even naast onze ‘groepsmama’ gezeten en een mooi gesprek samen gehad over wat hier gezien en hoe nu verder in NL als je thuis komt. Daarna op het kofferkarretje naar boven gereden, want ik mocht nog steeds niet lopen. Het liefst wilde ik gewoon zelf lopen, en met niet laten verzorgen. De mensen in Uganda hebben verzorging veel harder nodig dan ik. Waarom ik dan ook? Allemaal vragen die al snel in mij op kwamen.

In het vliegtuig kreeg ik een mooie plek, om zo met mijn been omhoog te kunnen zitten. Dit was in de business class. Bizar hoe die stoelen zitten. Het eeste half uur ben ik bezig geweest met vanalles uitvinden van de stoel. Waar het tv-schermpje verstopt was, hoe mijn stoel van voren naar achteren kon. Het was een ontdekkingstocht die ik niet meer ga vergeten. Toen ik alles had gevonden ben ik als een roos in slaap gevallen! ;) Dus niets nodig gehad van mijn ontdekkingstocht. Om 5.30 uur werd ik weer wakker en had ik heerlijk geslapen in deze luxe stoel. Nog een uurtje en dan waren we weer in Nederland.
Terug op schiphol werd ik rondgereden in een autotje met een medewerker. Vooral veel lol gehad met een man die gewoon nederlands sprak! ;)

We werden onthaald door veel familieleden van anderen en compassion. Het was tof om te zien hoe anderen zich weer verenigden met de familie of hun gezin. Na een tijdje stapte ik bepakt en bezakt in de trein.
De treinreis was heel apart. Het was stil in de trein. Mensen waren druk met hun mobieltje, hun muziek en leken niet geinteresseerd in anderen. Ik wist niet eens waar mijn mobieltje lag. Hierdoor kon ik goed kijken hoe het met anderen mensen ging. ik dacht, dit wil ik niet. Ik wil net als in Uganda blijven leven. Iedereen die omkijkt naar elkaar, mensen die blij zwaaien als je langsrijdt, wegen waar je dorpjes ziet en mensen die langs de weg spullen verkopen. Het was een tegenstelling van Nederland en Uganda die ik voordat ik ging zelf ook niet door had.

Om 9 uur kwam ik aan in Ede. Mijn vader haalde me op van het station. Thuis kreeg ik een heerlijk beschuitje met aardbeien. De dokter werd gebeld en s’middags ben ik naar de dokter gegaan om te kijken wat het met mijn voet was. Gelukkig niets gebroken, en nu doorgestuurd naar de podoloog.

Om 10.00 uur liep ik op school, even mensen van NSEde zien, docenten zien, klasgenoten gezien! Het was echt heel leuk om iedereen weer te zien.

De dagen daarna, dinsdag en vandaag waren moeilijker. De vermoeidheid slaat toe, alle drukte voor school begint weer en mensen die vragen naar je verhaal terwijl je zelf nog niet eens weet hoe je het moet vertellen. Het is lastig om te landen, maar met ‘tijd’ en ‘rust’ komen we er weer helemaal!

Bedankt voor het medeleven!

Denk je nou, ik wil jullie nog sponsoren. Dan kan dat! We hebben namelijk nog 50.000 euro nodig voor onze studenten in Uganda. Dit kan via compassion.nl/che

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Mbale

Mijn eerste reis

Van 10 - 18 mei 2014 ga ik de halve marathon rennen in Uganda om studenten de mogelijkheid te geven om een studie te volgen. Via deze weblog wil ik jullie meenemen in het proces van mijn voorbereidingen en zal ik uiteindelijk ook vanuit Uganda contact onderhouden.

In Uganda leeft 37,7% van de bevolking onder de armoedegrens. In de plaats waar ik de marathon ga rennen is sprake van HIV/Aids, miljoenen wezen, verscheurde gezinnen, ondervoeding, extreme armoede en lichamelijke en emotionele verminking door besnijdenis-rituelen. Op deze plek, waar hoop zo ver weg lijkt, wil ik iets kunnen betekenen. Ik wil Jezus' handen en voeten zijn door mij in te zetten voor studenten in Oeganda. Deze studenten kunnen studeren aan een gerenommeerde universiteit in hun eigen land en volgen een leiderschapsprogramma.

Hoe gaat dit precies in werking? In het kader van het jubileumjaar wil de Christelijke Hogeschool Ede in samenwerking met Compassion zes studenten sponsoren in Uganda. Deze studenten kunnen dan, net als ik, ook een studie volgen. Daarom worden er vanuit de CHE zes studenten uit Nederland ingezet die in het jubileumjaar ambassadeur zijn van dit project. Ik ben hier dus één van. Het is mijn taak om bedenken en aanjager te zijn van fondswervende acties om zo met elkaar een bedrag van 60.000 euro bij elkaar te gaan halen. Deze acties zullen vanuit de CHE worden georganiseerd en staan in zoverre dus los van de halve marathon die ik ga rennen en waarvoor ik sponsors zoek.

Om naar Uganda te kunnen gaan wordt er van mij verwacht dat ik mijn eigen reis kan bekostigen. Hiervoor zoek ik mensen die mij willen sponsoren voor de halve marathon. Door mij te sponsoren help je dus niet alleen mij, maar ook en vooral de studenten in Uganda. HELP JIJ MEE? Ik zou het ontzettend tof vinden als je mij financieel zou willen ondersteunen of zelf een actie op touw zou willen zetten om geld op te halen. Het geven van een gift kan op rekeningnummer 30.93.68.022 t.n.v. E. van Holland sr.

Check dit filmpje om een beeld te krijgen van de studenten die we gaan ondersteunen: http://www.youtube.com/watch?v=-5xcqrvC59Q

Check dit filmpje om een beeld te krijgen van de marathon in Uganda: http://www.youtube.com/watch?v=YqZ1sNMVk_A

Recente Reisverslagen:

18 Januari 2015

Jij!

21 Mei 2014

De terugreis naar Ede.

16 Mei 2014

Het doel is behaald!

15 Mei 2014

Morgen (eigenlijk vanacht) is het zover!

13 Mei 2014

Ogen van kinderen, ogen van mij en ogen van God
Linda

Van 25 januari tot 21 april ga ik in Paramaribo samen met Cathinca Jansen afstuderen bij Stichting Zoutkorrel. Een groot avontuur wat ons te wachten staat. We mogen binnen stichting zoutkorrel bezig gaan met een ontwikkelingsbehoefte-onderzoek bij de tienermeiden 12-18 jaar uit verschillende de tehuizen Samuel en Mijnzorg. Daarna mogen we kijken of het programma wat stichting Zoutkorrel voor deze tienermeiden heeft gemaakt ook aansluit bij de ontwikkelingsbehoeften van deze tienermeiden. We zijn erg benieuwd naar de uitkomst. En, tussendoor gaan we genieten van het grote avontuur om 3 maanden in een nieuw land, andere cultuur te zijn. We gaan tripjes doen met andere studenten en genieten van allerlei nieuwe avonturen die we nu nog niet weten! Geniet van het lezen van onze blog! En, wil je nog iets meer weten, stuur dan gerust een mailtje of appje. Liefs en een dikke brasa, Linda

Actief sinds 22 Maart 2014
Verslag gelezen: 455
Totaal aantal bezoekers 10850

Voorgaande reizen:

25 Januari 2016 - 21 April 2016

Suriname - afstuderen

10 Mei 2014 - 18 Mei 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: