Het doel is behaald! - Reisverslag uit Mbale, Oeganda van Linda Holland - WaarBenJij.nu Het doel is behaald! - Reisverslag uit Mbale, Oeganda van Linda Holland - WaarBenJij.nu

Het doel is behaald!

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

16 Mei 2014 | Oeganda, Mbale

Midden in de nacht een broodje moeten eten is niet echt mijn ding.. Eigenlijk al de hele week is een broodje eten een hele opgave hier. Het is droger dan in Nederland en het fruit is veel lekkerder. Dus ik leef voornamelijk op mango, ananas en banaan. Heerlijk! 

Vanacht dus ook aan het ontbijt, een paar kleine pannekoekjes met suiker en weer een bord vol met fruit! We kunnen er tegen. Daarna nog even de laatste spullen pakken en toen zaten we om 3.30 uur (Oegandese tijd = 2.30 uur in Nederland) in de bus op naar Kapchorwa voor de marathon. Het gaat beginnen. Nog net voordat ik de hotelkamer uit liep zag ik mijn bijbel liggen. Ik lees eigenlijk nooit meer in mijn bijbel, want ik ben meer van de muziek! ;) Maar ik sloeg hem open en de tekst van Prediker 3 van vers 1 – 8. Over dat alles een tijd heeft. Ik vond het toepasselijk voor de marathon. God vind het prima als je huilt wanneer je het niet meer volhoudt. Maar hij vind het ook helemaal goed als je dansend de marathon loopt. Het gaf me rust en met die tekst stapte ik vol vertrouwen de bus in.

Om 6.00 uur ging het startschot. We mochten starten. Met 6 dames liepen we in een groep. na een tijdje hadden we allemaal een buddy gevonden waarmee je op hetzelfde tempo liep. Ik liep met Betty. Er gezellig, omdat ik ook al een keer de training met haar had gelopen. Het is motiverend om met iemand samen te lopen. En het ging fantastisch goed. De eerste 16 km heb ik nergens last van gehad. Het ging veeeel makkelijker dan ik had gedacht van te voren. Het was genieten, lekker doorlopen en zwaaien naar alle mensen die langs de weg stonden om hard ‘Mzungo (=blanke)’ te roepen en ons aan te moedigen! Het leek wel alsof we als Jezus binnen werden gehaald in de stad wat in de bijbel staat. En dat dan ong. 20 keer! ;)

Na de 16 km ging het erg lang stijl omhoog. Het was een zwaar parcours waarmee je over een klei grond liep waarbij je goed op moest letten waar je je voeten zette. Soms stond je voet ineens langs de weg in een kuil. Ik dacht even aan de obstakel-run die een aantal studenten uit Ede een paar weken geleden hebben gedaan. Daar leek dit wel een beetje op, alleen dan 21 km lang! ;)

Toen we de laatste 3 km in gingen, dit was weer berg op tot de finish.. Dus lekker zwaar. Kwamen we 2 ugandeese vrouwen tegen die liepen. Ze konden niet meer en zagen er vermoeid uit. Betty nam een vrouw bij de arm en ik de ander. We liepen zo samen de laatste 3 km. Iets langzamer dan we wilde, maar dat heet ‘dienen’ hier! ;) De vrouw die naast mij liep zei, als jullie er niet waren geweest, dan had ik het opgegven. En nu liep ze gewoon met ons mee, soms een extra duwtje, maar ze liep, ze zette door! Het was gaaf om zo tijd met deze mensen te hebben.

Bij de finish nog mijn eind-sprintje getrokken, en omdat ik nog zoveel energie had dacht ik er even aan om nog een rondje te gaan voor de hele marathon. Het was zo mooi, en ik merkte Gods kracht in mijn lichaam. Maar als vrouw alleen nog 21 km lopen is zwaar, en daarom heb ik de keuze gemaakt om lekker uit te rusten. Mijn kuiten werden gemasseerd, maar dat bleek eigelijk niet nodig. Want ze waren zo soepel en nog helemaal niet verkrampt. Zo was het ook met de rest van mijn lichaam. Ik genoot van mijn prestatie!

Na het omkleden zijn we op slippers nog 2 km naar terug gelopen over het parcours om andere lopers aan te moedigen. Maar ja, we moesten ook weer terug. Ik kreeg steeds meer last van mijn linkervoet. Gelukkig is hij niet gebroken (wat een beetje zo leek..) maar toch een beetje overbelast. Nu lekker hinkelend door het hotel gaat ook prima!  Hoop dat ik morgen weer normaal loop.

Het was echt fantastisch en moeilijk om woorden aan te geven. We liepen namelijk op ong. 2000 meter hoogte en hadden daardoor een fantastisch uitzicht, waar misschien de foto mannen nog wel een foto van hebben gemaakt! 

Morgen gaan we weer naar het andere hotel in Kampala. Dit is een mega luxe hotel waar we nog even mogen genieten. We gaan lunchen bij de Nijl en zitten in het hotel aan het victoriemeer. Echt super mooi! En dan is het al snel weer zondag, wanneer we getuigenissen mogen geven in de groep, lekker gaan zingen, genieten en dan vertrekken we om 23.00 uur richting Nederland. Eerlijk gezegd sinds mijn prestatie alweer een klein beetje zin in, vooral in de ‘warme’ douche en de schone kleren. Maar gisteren wilde ik nog niet naar huis, omdat het zo mooi is hier. Kinderen lachen en genieten als je er bent en ik geniet met ze mee!

Ik ga nu nog even lekker genieten vooral, zonder drukke planning (zoals tot vandaag) en dan kom ik maandag om 6.45 uur weer aan op schiphol! 

Tot snel weer!

  • 16 Mei 2014 - 22:11

    Annemiek:

    Wauw Linda, wat een prestatie en bijzondere ervaring! Groeten en ook de kinderen hier leven met je mee!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Mbale

Mijn eerste reis

Van 10 - 18 mei 2014 ga ik de halve marathon rennen in Uganda om studenten de mogelijkheid te geven om een studie te volgen. Via deze weblog wil ik jullie meenemen in het proces van mijn voorbereidingen en zal ik uiteindelijk ook vanuit Uganda contact onderhouden.

In Uganda leeft 37,7% van de bevolking onder de armoedegrens. In de plaats waar ik de marathon ga rennen is sprake van HIV/Aids, miljoenen wezen, verscheurde gezinnen, ondervoeding, extreme armoede en lichamelijke en emotionele verminking door besnijdenis-rituelen. Op deze plek, waar hoop zo ver weg lijkt, wil ik iets kunnen betekenen. Ik wil Jezus' handen en voeten zijn door mij in te zetten voor studenten in Oeganda. Deze studenten kunnen studeren aan een gerenommeerde universiteit in hun eigen land en volgen een leiderschapsprogramma.

Hoe gaat dit precies in werking? In het kader van het jubileumjaar wil de Christelijke Hogeschool Ede in samenwerking met Compassion zes studenten sponsoren in Uganda. Deze studenten kunnen dan, net als ik, ook een studie volgen. Daarom worden er vanuit de CHE zes studenten uit Nederland ingezet die in het jubileumjaar ambassadeur zijn van dit project. Ik ben hier dus één van. Het is mijn taak om bedenken en aanjager te zijn van fondswervende acties om zo met elkaar een bedrag van 60.000 euro bij elkaar te gaan halen. Deze acties zullen vanuit de CHE worden georganiseerd en staan in zoverre dus los van de halve marathon die ik ga rennen en waarvoor ik sponsors zoek.

Om naar Uganda te kunnen gaan wordt er van mij verwacht dat ik mijn eigen reis kan bekostigen. Hiervoor zoek ik mensen die mij willen sponsoren voor de halve marathon. Door mij te sponsoren help je dus niet alleen mij, maar ook en vooral de studenten in Uganda. HELP JIJ MEE? Ik zou het ontzettend tof vinden als je mij financieel zou willen ondersteunen of zelf een actie op touw zou willen zetten om geld op te halen. Het geven van een gift kan op rekeningnummer 30.93.68.022 t.n.v. E. van Holland sr.

Check dit filmpje om een beeld te krijgen van de studenten die we gaan ondersteunen: http://www.youtube.com/watch?v=-5xcqrvC59Q

Check dit filmpje om een beeld te krijgen van de marathon in Uganda: http://www.youtube.com/watch?v=YqZ1sNMVk_A

Recente Reisverslagen:

18 Januari 2015

Jij!

21 Mei 2014

De terugreis naar Ede.

16 Mei 2014

Het doel is behaald!

15 Mei 2014

Morgen (eigenlijk vanacht) is het zover!

13 Mei 2014

Ogen van kinderen, ogen van mij en ogen van God
Linda

Van 25 januari tot 21 april ga ik in Paramaribo samen met Cathinca Jansen afstuderen bij Stichting Zoutkorrel. Een groot avontuur wat ons te wachten staat. We mogen binnen stichting zoutkorrel bezig gaan met een ontwikkelingsbehoefte-onderzoek bij de tienermeiden 12-18 jaar uit verschillende de tehuizen Samuel en Mijnzorg. Daarna mogen we kijken of het programma wat stichting Zoutkorrel voor deze tienermeiden heeft gemaakt ook aansluit bij de ontwikkelingsbehoeften van deze tienermeiden. We zijn erg benieuwd naar de uitkomst. En, tussendoor gaan we genieten van het grote avontuur om 3 maanden in een nieuw land, andere cultuur te zijn. We gaan tripjes doen met andere studenten en genieten van allerlei nieuwe avonturen die we nu nog niet weten! Geniet van het lezen van onze blog! En, wil je nog iets meer weten, stuur dan gerust een mailtje of appje. Liefs en een dikke brasa, Linda

Actief sinds 22 Maart 2014
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 10838

Voorgaande reizen:

25 Januari 2016 - 21 April 2016

Suriname - afstuderen

10 Mei 2014 - 18 Mei 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: