Morgen weer naar (T)HUIS! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Holland - WaarBenJij.nu Morgen weer naar (T)HUIS! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Holland - WaarBenJij.nu

Morgen weer naar (T)HUIS!

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

20 April 2016 | Suriname, Paramaribo

De appeltaart geur gaat door het hele huis. Als afscheidscadeautjes voor een aantal mensen zijn we aan het appeltaart bakken! En met die geur in mijn neus krijg ik toch wel steeds meer het gevoel van: 'Het is goed zo!' terwijl de minuut daarna zo weer door mijn hoofd kan gaan dat ik het hier zo naar mn zin heb en nog wel langer kan genieten hier.
Afscheid nemen na zo'n lange tijd (die toch best snel ging) is toch wel anders dan normaal.

Maar 3 maanden zijn goed! Mijn shampoofles is bijna leeg, mn conditionor is bijna op, de wasmiddel is op, de tijdschriften zijn uit, het geld is op. Alleen de vriezer en koelkast liggen nog vol met spullen.
Mijn koffer is ingepakt en de kilo's vallen mee! :) Alles past erin en dat is erg fijn als ik bedenk dat ik op de heenweg 9 kilo teveel mee had naar Suriname..

Ik heb geen idee hoe het zal zijn in Nederland. Gisteren dacht ik ineens aan de mooie blauwe bank bij mijn ouders en bedacht ik, zou die nog net zo lekker zitten als voor ik naar Suriname ging? Of zal de wasmachine bij mij thuis nog steeds zo'n herrie maakt? Of mijn bed nog zo lekker ligt als eerst? Of ik een dikke trui en lange broek aan moet of dat een shirtje met vestje genoeg is? En zo gaan er nog veel meer vragen door mijn hoofd over hoe het zal zijn als ik terug ben.

Ook is het tegelijkertijd gek om mensen voor het laatst te zien. Soms kan je zeggen, tot ziens omdat je ze weer ziet in Nederland. Maar de meesten ga je misschien wel nooit meer zien.
Deze week hoorde ik dat een moeder van 2 meisjes uit de kerk is overleden aan een zelfmoordpoging. Bizar om zoiets te horen en daarna nog te horen dat ze alsnog is overleden. Heftig om de kinderen, tieners en meiden uit de kerk achter je te laten en niet meer te weten hoe het verder met ze zou gaan. Hier kan je alleen maar voor bidden dat ze goed terecht mogen komen..

De vragen van mensen om me heen zijn:
- Waar heb je het meeste van genoten in Suriname?
- Wat ga je missen?
- Wat ga je anders doen in Nederland?
Deze vragen zijn nu nog moeilijk te beantwoorden, maar over een week kan ik hier waarschijnlijk al goed antwoord op geven. Zo bizar om te bedenken dat je leven gewoon weer doorgaat (en dan 30x sneller als hier in Suriname) als ik weer in Nederland ben.
Oefenen en spelen met de band van NSEde (waar ik mega veel zin in heb!), afstuderen afmaken, mensen weer zien en spreken, en je eigen leventje stap voor stap weer opbouwen.
Ik hoop dit alles met de relaxtheid van Suriname te kunnen blijven doen.

Nu is het tijd om 'dag' te zeggen (met een hopelijk tot ziens erbij!)
Het is tijd om de eerste 2 appeltaarten uit de oven te halen en de laatste spullen in mijn koffer te stoppen.
Morgen vertrekken we om 14.00 uur (voor jullie 19.00 uur) hier van huis, om 17.50 uur (voor jullie 22.50 uur) stappen we in het vliegtuig en dan komen we rond 7.30 (Nederlandse tijd) uur aan in Nederland op vrijdag!

Een gek idee, maar ook wel weer heel fijn!

Tot snel allemaal!
(maar eerst nog even wennen aan het koude Nederland en het 'thuis' zijn!)

Liefs!!

  • 20 April 2016 - 20:24

    Oom Piet Versteegt:

    Goede reis lieve Linda! Dank je wel voor al je mooie verslagen. Dank je wel dat we zo mochten meeleven. Dank aan God dat je dit allemaal hebt mogen beleven en meemaken!

  • 20 April 2016 - 22:04

    Mam:

    Lieve lin,
    Het is goed zo...loslaten is niet altijd makkelijk!
    Maar thuis komen is ook weer fijn!
    Trek je warme kleren maar aan want vrijdag wordt het koud.
    Een hele goeie reis,probeer lekker te slapen dan komt het wel goed met je jetlag!
    Tot gauw,liefs Mam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Van 25 januari tot 21 april ga ik in Paramaribo samen met Cathinca Jansen afstuderen bij Stichting Zoutkorrel. Een groot avontuur wat ons te wachten staat. We mogen binnen stichting zoutkorrel bezig gaan met een ontwikkelingsbehoefte-onderzoek bij de tienermeiden 12-18 jaar uit verschillende de tehuizen Samuel en Mijnzorg. Daarna mogen we kijken of het programma wat stichting Zoutkorrel voor deze tienermeiden heeft gemaakt ook aansluit bij de ontwikkelingsbehoeften van deze tienermeiden. We zijn erg benieuwd naar de uitkomst. En, tussendoor gaan we genieten van het grote avontuur om 3 maanden in een nieuw land, andere cultuur te zijn. We gaan tripjes doen met andere studenten en genieten van allerlei nieuwe avonturen die we nu nog niet weten! Geniet van het lezen van onze blog! En, wil je nog iets meer weten, stuur dan gerust een mailtje of appje. Liefs en een dikke brasa, Linda

Actief sinds 22 Maart 2014
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 10829

Voorgaande reizen:

25 Januari 2016 - 21 April 2016

Suriname - afstuderen

10 Mei 2014 - 18 Mei 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: