De avontuurlijke roadtrip - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Holland - WaarBenJij.nu De avontuurlijke roadtrip - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Holland - WaarBenJij.nu

De avontuurlijke roadtrip

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

07 Maart 2016 | Suriname, Paramaribo

Heee lieve mensen!
Wat leuk dat jullie nog steeds lekker meelezen met de avonturen van hier! Hier in Suriname merk je pas dat het fijn is om mensen achter je te hebben staan in Nederland die met je meeleven en aan je denken.
A.s. woensdag zitten we alweer op de helft van de tijd in Suriname hier. Ja, ik blijf het zeggen maar de tijd vliegt hier echt snel om..

Afgelopen weekend zijn we op roadtrip gegaan met een gehuurde auto. Op de laatste dag in Nederland heb ik nog even snel een internationaal rijbewijs aangevraagd voor 'het geval dat..' en dat kwam erg goed uit. We hebben dit weekend een autootje (Toyota Yaris met airco) gehuurd om lekker te touren door Suriname (uit de stad en lekker het binnenland in)
Om jullie even te ervaren hoe het is om in Suriname auto te rijden zal ik jullie even meenemen in mijn eerste minuten rijden in Suriname (Paramaribo stad..). Je stapt aan de rechterkant in in de auto (ja, daar begint het dus al.. De andere kant als in Nederland) Het lijkt allemaal hetzelfde te zijn en gelukkig is de auto een automaat. Je druk op het knopje om te starten en zet m in de return. Zodra je achteruit rijd denk je.. 'Aan welke kant van de weg moest ik ook alweer rijden?' Gelukt, de goeie kant opgestuurd en aan de goeie kant van de weg rijden we. We moeten een bocht naar rechts. Ik wil mn knipperlicht aanzetten, maar op dat moment gaat de ruitenwisser aan.. (ooh nee, ook dat nog, alle knopjes en dingen zitten ook nog omgewisseld van het stuur) Dan maar zonder knipperlicht de bocht om. De ruitenwissers staan weer uit en bij het stoplicht oefen ik even met de knipperlichten. Naar links is omhoog en rechts is omlaag. Ondertussen toetert er iemand naast mij, gelijk denk ik, neee niet weer.. Zitten we veilig in de auto toeteren ze nog steeds als ze blanke (bakra's) zien rijden.. Wat bleek, die auto wilde voor mij omdat hij naar links moest. Prima, gelukt! :) Na wat geklungel met het knipperlicht en de ruitenwisser zijn we veilig thuis gekomen om alle spullen op te halen!

Wanneer je de stad uitrijdt wordt het elke km verder van de stad vandaan groener, mooier en rustiger.'
We zijn richting Lelydorp gereden om richting de vlindertuin. De entree vonden we te duur dus we hebben buiten het park de mooie vlinders gezien en natuurlijk even op de foto gezet en toen weer doorgereden naar de floratuin. Er kwam een vrouw naar ons toe lopen met een moet-dit-nu-uitstraling, en toen ze de prijs vertelde dachten wij, ook dit vinden we te duur en eigenlijk hebben wij er ook geen zin in, dus we hebben een foto gemaakt en weer doorgereden naar de volgende plek! ;)
Ja, je moet toch kilometers maken ipv overal uren rondlopen.. Toch?!
We zijn doorgereden naar de colakreek, ja die zagen we toevallig op een bordje staan, dus we dachten daar moeten we ook even langs! We namen de off-road-route ;) Een rood pad met (grote en diepe) kuilen en hobbels waar we overheen moesten. Het uitzicht was fantastisch! Overal jungle om je heen. We kwamen aan bij de colakreek. Dit wordt zo genoemd omdat de kleur van het water op cola lijkt. Doordat er op de bodem allemaal bruine bladeren liggen lijkt het water bruin. Toen ik mijn hand in het water stak om te voelen zag ik dat het water super helder was en heel schoon. Het water was nog warmer dan onze douche thuis, dus hier gaan we zeker nog een dagje genieten!
Na een wandelingetje langs de kreek zijn we weer in de auto gestapt om door te rijden naar de volgende plek, het brokopondomeer (wat ongeveer zo groot is als de provincie Utrecht)! Onderweg zijn we langs het vliegveld en de luchtmachtbasis gereden. De weg werd wat heuvelachtiger, rustiger en prachtiger qua omgeving. Heerlijk rijden!

Bij het brokopondomeer begon het hele extra avontuur wat we niet hadden bedacht van te voren. Op een brug stonden we foto's te maken van het uitzicht. Eerst kwam er een man langs rijden die naar ons riep en toeterde, waardoor wij dachten:'ooh nee, niet weer zo'n surinamer'. Ik liep snel terug naar de auto want die had ik nog helemaal niet op slot gedaan.. De man bleef bij een ander meisje van onze groep staan om te vragen waar we gingen slapen. Ik riep vanuit de auto dat we dat echt niet wisten (wisten we natuurlijk wel, maar dat wilden we niet tegen vreemden zeggen, je weet maar nooit..) Hij bleef kletsen en op de terugweg ging ik maar even kijken waar ze het over hadden. Het bleek een bekende touroperator te zijn. We spraken bovenaan de sluis (van het brokopondomeer) af om meer informatie te krijgen over het brokopondomeer. Na een tocht met de auto naar boven over allemaal loszittende steentjes en een steile helling zijn we (wonder boven wonder) bovenaan gekomen! We kregen een uitleg over wat er allemaal te zien was. Tussendoor even foto's maken en dan wilden we weer door naar onze plek waar we gingen slapen (dat was iig de planning..) Sergio (de tourgids) vertelde dat hij een eiland (wat we konden zien) had en waar we ook konden slapen als we wilden. Als we wilden mochten we voor een leuk prijsje daar naartoe met de boot en daar slapen in hangmatten. We keken elkaar aan met z'n vieren en onze ogen begonnen te glimmen van enthousiasme, avontuur en spontaan iets anders doen! 'Wie stemt er voor om op het eiland te gaan slapen? vroeg er een.' Iedereen stak gelijk z'n hand op! We waren erover uit, dit werd ons avontuur!
Met onze spullen stapten we in de boot en kwamen aan op het mooie eiland (zie foto's). We hebben hier heerlijk aan het water gehangen en genoten van de rust en de natuur. Die nacht hebben we geslapen in hangmatten, eigenlijk niet geslapen maar gelegen.. Het was zo verschrikkelijk koud door de wind en omdat wij er niet helemaal op voorbereid en gekleed waren nog extra koud, dat we eigenlijk helemaal niet hebben geslapen.. Maar we hebben heerlijk genoten van ons uitzicht vanuit onze hangmat en de zonsopgang die ochtend. Na de zonsopgang hebben we een jungle-wandeling gemaakt en zijn we opzoek gegaan naar de apen (die we niet hebben kunnen vinden).. Aan het einde van de ochtend mochten we borden schilderen om op te hangen op het eiland. Zo werd het eiland nog mooier en daar wilden wij graag aan meewerken.

Die middag zijn we terug gegaan naar de overkant waar de auto stond en zijn we weer teruggereden naar Paramaribo. We hebben een heerlijk weekend gehad met genoeg avonturen wat soms best lastig is uit te leggen. 1 ding is zeker, in de tijd dat we hier in Suriname zijn gaan we dit vaker doen! Het was zo'n mooie, fantastische ervaring!

Die nacht hebben we klokje rond geslapen en ook zondag moesten we nog erg bijkomen van de tour.

Vanaf vandaag is het echte werk begonnen. De beoordeling is binnen en we moeten hard aan de slag voor het afstuderen. Dit is heel fijn!

Ook nog een leuk nieuwtje, as. zondag mag ik meespelen in de band van de kerk hier! :) Heb er erg veel zin in om weer lekker muziek te maken en te genieten van wat God door muziek doet bij anderen en bij mij.
Als het goed gaat ga ik dit vaker doen!

• 07 Maart 2016 - 20:43

Erna:

Heey Lin,
    Gefeliciteerd met de goedkeuring van jullie plan!
    Nu lekker gericht aan het werk

• 07 Maart 2016 - 21:32

Oom Piet:

Dag lieve Linda. Eigenlijk zit ik hier bij het lezen te bedenken dat ik eigenlijk wel met jullie mee had moeten gaan als jullie begeleider. Maar ja... te laat! Want zo'n tochtje in een boot en een nacht op zo'n eiland... op zoek naar apen. Lopen door de jungle... 't Is ook wel te gek allemaal. Sterkte bij het afronden van je afstudeerproject daar! Liefs van Oom Piet en tante Nel.

• 08 Maart 2016 - 14:30

Eline:

Echt zo'n Ome Piet opmerking. Die ondernemende meiden zomaar alleen op roadtrip vind hij stiekum maar niks. Maar jullie kijken vast goed uit. Dat je het durfde, in de auto! Goed joh! Wat heerlijk om zo te genieten met elkaar. En wat heb je gespeeld, je had vast je sax niet mee? Moet je ook een scriptie schrijven, of komt dat thuis pas? Liefs van ons allemaal, en bedankt weer voor je mooie verhaal. Je schrijft echt leuk, ik zie het gewoon gebeuren, zit gewoon mee te lachen!!!

• 09 Maart 2016 - 20:50

Coby:

Echt weer genoten van alles wat je schreef Linda.
    Jullie genieten goed van de trip en het auto rijden durf je toch maar
    Super fijn dat jullie nu ook bezig zijn met het afstuderen hè?
    Ga zo door en wij wachten op de volgende verhalen.
    Liefs en knuffel van oom Marten en tante Coby.

Linda

Van 25 januari tot 21 april ga ik in Paramaribo samen met Cathinca Jansen afstuderen bij Stichting Zoutkorrel. Een groot avontuur wat ons te wachten staat. We mogen binnen stichting zoutkorrel bezig gaan met een ontwikkelingsbehoefte-onderzoek bij de tienermeiden 12-18 jaar uit verschillende de tehuizen Samuel en Mijnzorg. Daarna mogen we kijken of het programma wat stichting Zoutkorrel voor deze tienermeiden heeft gemaakt ook aansluit bij de ontwikkelingsbehoeften van deze tienermeiden. We zijn erg benieuwd naar de uitkomst. En, tussendoor gaan we genieten van het grote avontuur om 3 maanden in een nieuw land, andere cultuur te zijn. We gaan tripjes doen met andere studenten en genieten van allerlei nieuwe avonturen die we nu nog niet weten! Geniet van het lezen van onze blog! En, wil je nog iets meer weten, stuur dan gerust een mailtje of appje. Liefs en een dikke brasa, Linda

Actief sinds 22 Maart 2014