dolfijnen en kaaimannen tipje - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Holland - WaarBenJij.nu dolfijnen en kaaimannen tipje - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Holland - WaarBenJij.nu

dolfijnen en kaaimannen tipje

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

26 Februari 2016 | Suriname, Paramaribo

Wow, de tijd vliegt enorm hier. Gisteren zaten we hier precies een maand!! Dat hebben we gevierd met een tour naar de dolfijnen, kaaimannen en ondertussen de zonsondergang bekeken op het water en in een dorpje.

We wachten al erg lang op onze beoordeling van het plan van aanpak. Dit is wat minder fijn, want hierdoor kunnen we nog niet echt door met ons onderzoek.. Maar ja, na de vakantie (in Nederland) komt vast ook de beoordeling wel en kunnen we weer door!
In de tussentijd genieten we extra van de zon, het chillen in de hangmat en een tripje.

Gisteren zijn we naar de dolfijnen en kaaimannen geweest. We vertrokken hier om 12.30 uur met de bus richting het centrum (dit blijf ik echt veel leuker dan de taxi vinden!) Je kan gewoon langs de weg gaan staan en als er een bus langs rijdt je hand opsteken en dan stopt de bus, heerlijk! Geen geloop naar verre bushaltes enz. (wel naar een weg waar de bussen rijden natuurlijk! ;)) De muziek dreunt soms door de bussen heen, je zit lekker opgepropt en je haar vliegt ongeveer bij je achterbuurman in z'n gezicht door de wind omdat alle ramen wijd open staan. Toeteren, hobbels en veel mensen en uiteindelijk op je eindbestemming. Je betaald 1,25 SRD (0,25 eurocent) en je bent in het centrum (9 km vanaf je huis).
In het centrum zijn we opzoek gegaan naar de volgende bus die we moesten hebben naar 2 meiden van de CHE waar we de tour mee gingen doen. Alleen het bleek dat het een vrije dag was en daarom ook veel bussen niet reden. Maar niet getreurd, iets verder lopen en we konden een andere bus pakken. Hier wachten ze altijd op een plek en wanneer de bus helemaal vol zit gaan ze pas rijden, soms duurt dit dus 2 min. en soms 20 min.. Dit keer was het 20 min. wachten.

We zijn vanaf die meiden doorgereden naar de LEONSBERG waar we op de boot stapten en de tour begon. Na wat varen en genieten van allerlei lokale chips en pompelmoes (heerlijk fruit wat lijkt op een kruising tussen een sinaasappel en grapefruit) hadden we de dolfijnen gevonden. Ze zwemmen meestal in groepen van ong. 100 dolfijnen, dus dat is niet heel moeilijk zoeken. Alle camara's in de aanslag, maar vooral toch foto's genomen van alleen surinamerivier. Maar het was leuk om ze om je heen te zien zwemmen.

We hebben een pauze gehad op een plantage wat heel erg veel verschillende bloemen, planten en bomen had. Hier hebben we een rondleiding gehad. Dit verhaal (over de verschillende koeien hier en vast nog veel meer) vond ik niet heel interessant dus ben lekker zelf op pad gegaan om mooie plaatjes te schieten. Het was zo mooi!

We mochten nog kaaimannen en schildpadden vasthouden.
Ik ben niet voor veel dingen bang, maar het schijnt toch echt dat ik doodsbang ben om een kaaiman vast te houden. Toch wilde ik deze angst overwinnen en rustig probeerde ik het. Ik nam de kop over en daarna de staart. Na 2 sec. begon het beest spontaan te spartelen met zijn poten en daar schrok ik zo van dat ik hem liet vallen op de grond.. (ooh nee, daar liep dan een kaaiman over de grond..) echt weer een Linda-actie..
Daarna was mn eerste en laatste keer dat ik een kaaiman vasthield vrees ik.
Daarna van de schrik maar even heerlijk uit een kokosnoot gedronken ;)

Terug in de boot konden we genieten van de zonsondergang op het water. Daar hebben we dan ook lekker van genoten.
We kwamen daarna aan bij een ander plantage. Hier hebben we een half uur gelopen naar een huisje waar we konden omkleden (dikke en lange kleding aan omdat de muskieten daar niet doorheen prikken) lang leve mn dikke fleecevest (veelte warm, maar muskietenproof!) en trainingsbroek met 2 lagen waar ze ook moeilijk doorheen prikken.
We kregen ROTI te eten, erg lekker.
Rond 21.00 uur (wanneer het mega donker was) stapten we in kleine groepjes in verschillende bootjes. Deze bootjes waren smal en lang. Wanneer iemand iets naar links hing ging de hele boot naar links.. We moesten dus heeel stil zitten. We hadden geen idee hoe het ging, dus toen we met de boot in het water lagen en de gids gas gaf gilden we het met z'n vieren uit. We konden geen hand voor ogen zien en alleen maar de rugtas van degen die voor ons zat vasthouden. Het water spatte omhoog en na 5 min. waren we allemaal bijgekomen van de schrik en konden we genieten en zeiden we dat dit wel heeel erg stoer was! Wanneer we omhoog keken zagen we een fantastische sterrenhemel. De gids scheen met een zaklampje opzoek naar de kaaimannen. Mijn hart zat ongeveer in mijn keel als ik aan die beesten dacht, maar gelukkig werkte de adrenaline van de boot goed mee. Op de terugweg mocht ik in de punt zitten en kon ik nog meer genieten van het water wat omhoog spatte, de vogels die rakelings langs je heen vlogen en het uitzicht (wat niet op de foto te zetten was).
Inmiddels zijn we 250 foto's en een mooi avontuur rijker!
Op naar het volgende uitje zullen we maar zeggen! ;)

Waar ik de komende tijd extra van ga genieten hier is:
- De zon
- De tuin waar we heerlijk in onze hangmatten kunnen chillen
- De wind die door onze haren waait, in huis en buitenshuis
- De lieve mensen hier
- De gekke avonturen die we vast nog gaan beleven
- Alle uitjes, tripjes en nog meer mooie dingen!

Waar ik thuis in Ede weer extra van ga genieten (en nu naar uitkijk) is:
- De warme douche
- Gewoon s'avonds overal heen kunnen over straat
- Mijn lekkere bed (hier voel je allemaal veren in je rug, buik en schouders prikken..
- Geen klamboe,
- Geen muggenspul op je huid
- Geen zonnebrand smeren
- En de lieve mensen om me heen!

Doeidoei!!

  • 26 Februari 2016 - 20:12

    Coby:

    Weer helemaal leuk om je verslag te lezen.
    Wat veel indrukken hè?
    Jammer dat jullie nog niet veel voor het afstudeer project kunnen doen
    Maar genieten doen jullie wel!!!
    Nog een fijne tijd daar en groetjes en een knuffel van ons.

  • 07 Maart 2016 - 19:22

    Lineke Oostdijk:

    Hoi Linda, ik heb je moeder dit blogadres gevraagd en ook gekregen. Wij waren benieuwd hoe het met je was. Ik heb genoten van je uitgebreide blogs. Wat maak je een boel mee, mooi hoor en wij kunnen er ook van meegenieten.
    Ik hoop dat je vlug meer hoort over je afstudeerproject zodat jullie daar ook verder meekunnen. De tijd gaat razendsnel he als je zoveel nieuwe indrukken moet verwerken.
    Sterkte en wijsheid bij alles wat op je pad komt, oppassen voor de kaaimannen en we zien uit naar je volgende verhaal. Groetjes, fam. Oostdijk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Van 25 januari tot 21 april ga ik in Paramaribo samen met Cathinca Jansen afstuderen bij Stichting Zoutkorrel. Een groot avontuur wat ons te wachten staat. We mogen binnen stichting zoutkorrel bezig gaan met een ontwikkelingsbehoefte-onderzoek bij de tienermeiden 12-18 jaar uit verschillende de tehuizen Samuel en Mijnzorg. Daarna mogen we kijken of het programma wat stichting Zoutkorrel voor deze tienermeiden heeft gemaakt ook aansluit bij de ontwikkelingsbehoeften van deze tienermeiden. We zijn erg benieuwd naar de uitkomst. En, tussendoor gaan we genieten van het grote avontuur om 3 maanden in een nieuw land, andere cultuur te zijn. We gaan tripjes doen met andere studenten en genieten van allerlei nieuwe avonturen die we nu nog niet weten! Geniet van het lezen van onze blog! En, wil je nog iets meer weten, stuur dan gerust een mailtje of appje. Liefs en een dikke brasa, Linda

Actief sinds 22 Maart 2014
Verslag gelezen: 318
Totaal aantal bezoekers 10825

Voorgaande reizen:

25 Januari 2016 - 21 April 2016

Suriname - afstuderen

10 Mei 2014 - 18 Mei 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: