De tijd vliegt, week 4! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Holland - WaarBenJij.nu De tijd vliegt, week 4! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Holland - WaarBenJij.nu

De tijd vliegt, week 4!

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

18 Februari 2016 | Suriname, Paramaribo

Na een administratiedagje met reflecties en het logboek bijwerken stond ook weer een nieuwe blog op mijn lijstje!
De tijd gaat hier steeds sneller en soms vergeet ik om alle avonturen op te schrijven omdat de dagen hier voorbij vliegen.

Vooral als we 'even' naar Klaske gaan.. Daar is het zo fijn en gezellig dat we al snel een hele middag zitten te kletsen over de cultuur in Suriname tot aan of je heimwee hebt en nog lekker in je vel zit. Cathinca schrikt vaak als ze op haar horloge kijkt en zit dat het alweer half 6 is.. Snel nog de boodschappen doen en dan naar huis. Want vanaf 6 uur kunnen we hier niet echt veilig meer fietsen over straat. Het gaat dan schemeren en ineens zijn er nog veel meer mensen (vooral mannen) op straat aan het hangen. Er wordt naar je geschreeuwd dat je zo mooi bent en of je niet iets met hen wilt gaan doen en sommige mannen zitten bijna achterste voren op hun brommer als ze ons inhalen op de weg (daar moeten we altijd heel hard om lachen!)

We hebben vorige week een dag clown gespeeld in Coronie, 2,5 uur rijden van hier.. Coronie staat bekend om zijn kokosnoten (die verkopen ze om de 10 meter langs de weg). Het was echt heel leuk! Cathinca was jarig dus we hadden nog even een korte surprise-act voor haar. En verder genoten van honderdenkids die heel hard meezongen met het liedje.

Zaterdag hebben we de 'Glitter Girls' tienermeisjes uit 2 tehuizen weer gedraaid. We hebben levenslijnen met ze gemaakt. Het is mooi om te zien dat ze je snel gaan vertrouwen hier. Ze maken grapjes, houden van complimentjes en genieten van aandacht. Ik merkte dat ik er ook erg van geniet. Zoveel liefde uitdelen, een luisterend oor bieden en gek doen met de meiden past goed bij mij en bij het werk hier! Dit ga ik nog wel even volhouden! :)

De zondag is hier anders dan in Nederland. Het is bijv. heel normaal om op zondag boodschappen te doen, uit eten te gaan en samen te sporten. Zo zijn we zondag naar een fruitmarkt geweest waar we heerlijk fruit en groente hebben gekocht. Hier genieten we elke dag extreem veel van, omdat alles ook binnen een week op moet! En ja, als je 10 mango's, 6 manjana's, 1 kokosnoot en nog een grote vrucht hebt moet je dus snel en veel eten! Maar daar geniet ik optimaal van, want fruit is hier lekkerder dan snoep! ;) Terug in Paramaribo zijn we mee uit eten genomen door Klaske en haar man. Jaja, Linda heeft weer vis gegeten (maar de garnalen nog even laten staan..) Het was heerlijk en super gezellig. Eenmaal thuis snel omgekleed (en ingesmeerd met deet) in de auto gesprongen naar volleybal. Want elke zondag spelen we hier mee met volleybal van 17.30 - 20.00 uur. Echt heerlijk om even je week te beginnen met een potje volleybal.

We hebben heel hard gewerkt aan ons plan van aanpak, ingeleverd maar nog niet beoordeeld.. Dus daar wachten we nu op.
Daarom hebben we dinsdagavond heeel hard gelachen in de bioscoop hier in Suriname. Dit is echt het leukste uitje geweest tot nu toe. We zijn naar de film 'Bon Bini Holland' geweest, een Nederlandse comedy. De zaal zat helemaal vol met surinamers (..en wij als Bakra's). Hier lachen de Surinamers letterlijk om elke grap, en ook nog mega hard. Zo erg dat wij de slappe lach kregen door al het gelach van de Surinamers. Dit uitje staat op ons lijstje voor 1x per 2 weken. Even iets anders dan afstuderen! Het is zo grappig, leuk, gezellig en goedkoop (2,50 euro per film!

Dit weekend staat er een training van Martin Koornstra op de planning. Een bekende spreker in Nederland van Royal Mission is hier in Suriname om trainingen te geven. We gaan zaterdag naar de training voor jeugd- en jongerenwerk.
En dan tussendoor hopen op een snelle beoordeling van ons plan van aanpak zodat we weer door kunnen en kunnen gaan starten met de interviews hier..


De veelgestelde vragen:
- Hoe is het leven daar?
Dat is best een uitgebreid antwoord, dus die komt als ik weer terug ben in Nederland! ;)

- Ben je al bruin?
Zelf denk ik van niet, omdat we veel binnen aan het werk zijn op onze laptops. Maar als ik mn armen op mijn witte buik leg zie ik toch echt wel een groot verschil. Wanneer je hier fietst gaat je bruiningsproces erg snel, dus dat is wel fijn! :)

Heb je een andere vraag, stel 'm maar in een reactie dan beantwoord ik 'm misschien de volgende keer wel! ;)

Een dikke knuffel uit het verre Suri voor jullie!

  • 19 Februari 2016 - 11:21

    Erna :

    Lieve Linda,
    Hier is een verhaal van Jonna.
    Ik ben niet zo fit,daarom was ik gisteren bij juf Erna thuis.
    Het was een chill dagje we hebben appelmoes gemaakt en David zijn kamer opgeruimd en gesopt.
    Nu ben ik weer op school en ik ben heel moe.
    Hoe is het met jou? Ik mis je wel hoor!
    Veel groetjes van Jonna.

    Ps ; dit was de taalles.

  • 20 Februari 2016 - 04:18

    Elise :

    Leukleukleuk! Mooi, dat 'bruiningsproces'-woord. mag van mij in de Van Dalen. Oe jaloers op het fruit daar, klinkt heerlijk. Genoeg van jullie weekend!!

  • 20 Februari 2016 - 04:22

    Paulien:

    Hoi Linda, leuk om je verhalen te lezen. Heb een goede tijd daar!
    Groetjes, Paulien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Van 25 januari tot 21 april ga ik in Paramaribo samen met Cathinca Jansen afstuderen bij Stichting Zoutkorrel. Een groot avontuur wat ons te wachten staat. We mogen binnen stichting zoutkorrel bezig gaan met een ontwikkelingsbehoefte-onderzoek bij de tienermeiden 12-18 jaar uit verschillende de tehuizen Samuel en Mijnzorg. Daarna mogen we kijken of het programma wat stichting Zoutkorrel voor deze tienermeiden heeft gemaakt ook aansluit bij de ontwikkelingsbehoeften van deze tienermeiden. We zijn erg benieuwd naar de uitkomst. En, tussendoor gaan we genieten van het grote avontuur om 3 maanden in een nieuw land, andere cultuur te zijn. We gaan tripjes doen met andere studenten en genieten van allerlei nieuwe avonturen die we nu nog niet weten! Geniet van het lezen van onze blog! En, wil je nog iets meer weten, stuur dan gerust een mailtje of appje. Liefs en een dikke brasa, Linda

Actief sinds 22 Maart 2014
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 10845

Voorgaande reizen:

25 Januari 2016 - 21 April 2016

Suriname - afstuderen

10 Mei 2014 - 18 Mei 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: