Steeds meer gewend aan het leven hier in Suri - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Holland - WaarBenJij.nu Steeds meer gewend aan het leven hier in Suri - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Linda Holland - WaarBenJij.nu

Steeds meer gewend aan het leven hier in Suri

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

11 Februari 2016 | Suriname, Paramaribo

Heeee Bakra's! ;)

Eigenlijk wilde ik vanmiddag vanuit mijn (gloedje nieuwe) hangmat een blogje schrijven, maar de tijd ging zo snel dat het nu alweer avond is en ik toch maar aan de keukentafel zit ;) (wellicht de volgende keer)

Het wenningsproces (ik weet niet of het een woord is, maar klinkt wel leuk..) gaat erg goed! Het voelt goed om hier te zijn en we genieten elke dag meer! Het besef dat dit de plek is voor nog 2,5 maanden afstuderen is er en voelt goed.
We worden elke dag een stukje bruiner, zelfs met bewolking worden we nog bruin! :)

Het voelt al steeds veiliger om hier rond te fietsen, soms blijft het wel alleen bij gevoel.. Gisteren ben ik bijna aangereden door 2 auto's die echt als een malloot reden op een weg waardoor ik toch niet zo veilig kon oversteken zoals ik had gedacht! ;) Maar, het is allemaal gekomen, ook auto's hier hebben remmen (en harde toeters).
Ook de mensen hier ga ik steeds meer vertrouwen. Niet iedere man wil gelijk met je trouwen, maar wil je soms ook gewoon helpen of even de juiste weg wijzen! Best lief eigenlijk! ;)

Vorige week zijn we toch ook maar weer begonnen met wat schoolwerk, want alleen maar voor vakantie komen we hier niet, alhoewel we dat veel liever hebben. We zijn nog steeds bezig met het plan van aanpak verbeteren en hopen dit vrijdag in te leveren op school (best spannend of het dan goed genoeg is..)
Verder onderzoeken we ook heel veel andere dingen die niet bij onze studie horen zoals:
- Hoe kan je je eten hier laten thuis bezorgen?
- Welke films nieuw zijn gekomen op Netflix, bijna elke avond is het hier filmavond omdat we niet naar buiten mogen vanwege de veiligheid..
- Waarom prikken muggen je? En wat helpt er nu echt tegen? Vitamine B12 leek echt te helpen, ik heb 5 dagen zonder muggenbulten gelopen terwijl Cathinca echt nog lekgeprikt werd.. Maar vanochtend is het toch misgegaan en ben ik in mijn wandelingetje van de slaapkamer naar de douche al 5 keer geprikt.. Maar ja, hoort erbij..

Vandaag zijn we even niet bezig geweest voor school. We wilden al sinds we hier waren een hangmat kopen, maar dat was nog niet gelukt.. Daarom zijn we tussen de middag begonnen met ons bus-avontuur richting de stad. Je kan dus echt voor 1,25 SRD (=0,25 euro) pp naar de stad. Echt heel chill.
We zijn naar de hangmatwinkels gegaan (die zitten dan ook allemaal naast elkaar, dus eigenlijk best handig!) en hebben 2 heerlijke hangmatten gekocht! Inmiddels hangen ze in de tuin onder een afdakje en hebben we onze eerste selfie gemaakt terwijl we lekker aan het chillen waren.
Na het kopen van de hangmatten hebben we de volgende bus (lijn 10) genomen naar de supermarkt Tulip, een mooie en grote supermarkt (waar ze gewoon chocola, snoep en heel veel andere dingen hadden, die ze bij veel supermarkten hier niet hebben of echt mega duur..) Het was echt alsof we 2 kleine kinderen waren die in de snoepwinkel rondliepen en nog nooit zelf snoep hebben mogen kopen.. We zijn dan ook heerlijk uit ons dak gegaan en hebben nu weer genoeg voor de komende maand! ;)

Afgelopen weekend is ons eerste uitje geweest. We hebben de toerist uitgehangen met 2 andere klasgenoten van de CHE, voor het eerst foto's gemaakt en heel veel lol gehad. We hebben een rondje Paramaribo gedaan met de palmentuin, drankje bij ZusenZo en heerlijk uiteten geweest en cocktails gedronken (voor 2 euro per cocktail) bij 't Vat. Echt super leuk en echt een dagje genoten!! (foto's hieronder)

Morgen moeten we om 4.45 uur (ja, s'ochtends) klaarstaan om met Stichting Zoutkorrel mee te gaan naar een soort festival voor kinderen in Coronie (2,5 uur rijden..). We mogen de hele dag clown spelen en genieten van gezelligheid.
Dus ik ga maar eens slapen, anders wordt het helemaal een veel te korte nacht.. ;)

Dit was een kleine terugblik uit de avonturen van afgelopen week.

Tot de volgende keer! of op watsapp (ja, dat heb ik gewoon hier op mn nederlandse nummer!), skype of mail! :)

Een dikke brasa uit Suri!!

Linda

Van 25 januari tot 21 april ga ik in Paramaribo samen met Cathinca Jansen afstuderen bij Stichting Zoutkorrel. Een groot avontuur wat ons te wachten staat. We mogen binnen stichting zoutkorrel bezig gaan met een ontwikkelingsbehoefte-onderzoek bij de tienermeiden 12-18 jaar uit verschillende de tehuizen Samuel en Mijnzorg. Daarna mogen we kijken of het programma wat stichting Zoutkorrel voor deze tienermeiden heeft gemaakt ook aansluit bij de ontwikkelingsbehoeften van deze tienermeiden. We zijn erg benieuwd naar de uitkomst. En, tussendoor gaan we genieten van het grote avontuur om 3 maanden in een nieuw land, andere cultuur te zijn. We gaan tripjes doen met andere studenten en genieten van allerlei nieuwe avonturen die we nu nog niet weten! Geniet van het lezen van onze blog! En, wil je nog iets meer weten, stuur dan gerust een mailtje of appje. Liefs en een dikke brasa, Linda

Actief sinds 22 Maart 2014