Een warm welkom in Uganda - Reisverslag uit Mbale, Oeganda van Linda Holland - WaarBenJij.nu Een warm welkom in Uganda - Reisverslag uit Mbale, Oeganda van Linda Holland - WaarBenJij.nu

Een warm welkom in Uganda

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

12 Mei 2014 | Oeganda, Mbale

Gisteravond zijn we aangekomen op Entebbe. We hebben een nacht geslapen in een fantastisch luxe hotel. Wel gek als je eerst langs het straatleven rijdt van Oegandezen en daarna in zo’n mooi en rustgevend resort aan komt. Het was laat voordat we konden slapen, dus ons eerste nachtje was een beetje te kort.. (ik hoop vannacht iets langer)
Vanochtend zijn we om 8 uur wezen ontbijten (lees fruit eten! Want ze hebben echt super lekker vers fruit hier!) en na de divosion (dat is een soort Bijbelstudie in de groep met zingen en een praatje van Tiemen Westerduin) in de bus gestapt op weg naar ons nieuwe hotel in Mbala. Onderweg zijn we gestopt bij de compassion church. Wat was dat gaaf! Allemaal stralende kindjes die een glimlach op hun gezicht kregen als je oog contact met ze had. Zoiets kleins wat je hoeft te doen voor een mooie stralende glimlach! Daardoor heb ik ook niet veel van het stukje dienst meegemaakt, maar meer glimlachjes van de kids gezien en kiekeboe spelletjes gedaan met kids die een beetje verlegen leken. Wat is het mooi om te weten dat er voor deze kinderen een mooie toekomst ligt omdat ze een sponsor hebben die hen helpt om te overleven, naar school te gaan en te studeren! Het is gaaf om te zien wat het werk van compassion met kinderen doet! Het werkt echt.
S ’middags zijn we naar een homevisit geweest van Shakila. Shakila is een meisjes van 8 jaar die vanaf haar 4e bij compassion projecten zit. Dit is dus een van de 1748 (uit mijn hoofd) kinderen die worden gesponsord in Uganda door compassion. Het was een indrukwekkend bezoek. Haar moeder was verlamd aan haar benen dus zat in een soort rolstoelfiets waarvan de banden al bijna versleten waren. Shakila heeft nog een jonger zusje (Jamala van 4 jaar) en een broertje (Latief van 2 jaar). Het zijn echt schatjes! Ze heeft geen vader, want deze man is bij zijn gezin weggegaan. Dit hoor je hier erg veel in Uganda. Na een verhaal van moeder en het zien van hun kleine huisje vond ik het tijd voor bellenblaas! Het was al snel een feest en niet alleen Shakila, Jamala en Latief stonden om me heen maar er kwamen steeds meer kinderen op de bellen af! Ze hebben allemaal zelf geblazen en vonden het fantastisch! We hebben er mooie foto’s van gemaakt, die ik hieronder probeer te zetten.
We hebben gebeden als groep voor dit gezin. Shakila gaf ik een knuffel onder het bidden en ze begon te stralen! Wat een mooi meisje is het die op en top genoot van dit bezoek, maar het ondertussen ook heel spannend vond. Na het gebed was het tijd voor de smileys die we mee hadden genomen uit Nederland. De kids vonden het erg leuk om zo’n smiley te krijgen. Foto’s maken, en dikke knuffels geven met de tekst ‘God bless you!’
Het was een mooi bezoek, maar zeker ook iets wat indruk geeft over het leven hier. Want als Nederlanders zeuren we toch al snel over dingen, zo dacht ik vorige week nog na de zeilweek in Griekenland, ook wel weer lekker om een eigen kamer te hebben om even terug te trekken om niet bij elkaar op elkaars lip te zitten. Maar in Uganda is het niet anders dan op elkaars lip. 3 kinderen en 1 moeder in een bed, een klein huisje voor een gezinnetje huisjes bij elkaar zoals we in Nederland op de camping zitten..
Ik kan nog veel meer vertellen! Maar dat is voor in Nederland

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Mbale

Mijn eerste reis

Van 10 - 18 mei 2014 ga ik de halve marathon rennen in Uganda om studenten de mogelijkheid te geven om een studie te volgen. Via deze weblog wil ik jullie meenemen in het proces van mijn voorbereidingen en zal ik uiteindelijk ook vanuit Uganda contact onderhouden.

In Uganda leeft 37,7% van de bevolking onder de armoedegrens. In de plaats waar ik de marathon ga rennen is sprake van HIV/Aids, miljoenen wezen, verscheurde gezinnen, ondervoeding, extreme armoede en lichamelijke en emotionele verminking door besnijdenis-rituelen. Op deze plek, waar hoop zo ver weg lijkt, wil ik iets kunnen betekenen. Ik wil Jezus' handen en voeten zijn door mij in te zetten voor studenten in Oeganda. Deze studenten kunnen studeren aan een gerenommeerde universiteit in hun eigen land en volgen een leiderschapsprogramma.

Hoe gaat dit precies in werking? In het kader van het jubileumjaar wil de Christelijke Hogeschool Ede in samenwerking met Compassion zes studenten sponsoren in Uganda. Deze studenten kunnen dan, net als ik, ook een studie volgen. Daarom worden er vanuit de CHE zes studenten uit Nederland ingezet die in het jubileumjaar ambassadeur zijn van dit project. Ik ben hier dus één van. Het is mijn taak om bedenken en aanjager te zijn van fondswervende acties om zo met elkaar een bedrag van 60.000 euro bij elkaar te gaan halen. Deze acties zullen vanuit de CHE worden georganiseerd en staan in zoverre dus los van de halve marathon die ik ga rennen en waarvoor ik sponsors zoek.

Om naar Uganda te kunnen gaan wordt er van mij verwacht dat ik mijn eigen reis kan bekostigen. Hiervoor zoek ik mensen die mij willen sponsoren voor de halve marathon. Door mij te sponsoren help je dus niet alleen mij, maar ook en vooral de studenten in Uganda. HELP JIJ MEE? Ik zou het ontzettend tof vinden als je mij financieel zou willen ondersteunen of zelf een actie op touw zou willen zetten om geld op te halen. Het geven van een gift kan op rekeningnummer 30.93.68.022 t.n.v. E. van Holland sr.

Check dit filmpje om een beeld te krijgen van de studenten die we gaan ondersteunen: http://www.youtube.com/watch?v=-5xcqrvC59Q

Check dit filmpje om een beeld te krijgen van de marathon in Uganda: http://www.youtube.com/watch?v=YqZ1sNMVk_A

Recente Reisverslagen:

18 Januari 2015

Jij!

21 Mei 2014

De terugreis naar Ede.

16 Mei 2014

Het doel is behaald!

15 Mei 2014

Morgen (eigenlijk vanacht) is het zover!

13 Mei 2014

Ogen van kinderen, ogen van mij en ogen van God
Linda

Van 25 januari tot 21 april ga ik in Paramaribo samen met Cathinca Jansen afstuderen bij Stichting Zoutkorrel. Een groot avontuur wat ons te wachten staat. We mogen binnen stichting zoutkorrel bezig gaan met een ontwikkelingsbehoefte-onderzoek bij de tienermeiden 12-18 jaar uit verschillende de tehuizen Samuel en Mijnzorg. Daarna mogen we kijken of het programma wat stichting Zoutkorrel voor deze tienermeiden heeft gemaakt ook aansluit bij de ontwikkelingsbehoeften van deze tienermeiden. We zijn erg benieuwd naar de uitkomst. En, tussendoor gaan we genieten van het grote avontuur om 3 maanden in een nieuw land, andere cultuur te zijn. We gaan tripjes doen met andere studenten en genieten van allerlei nieuwe avonturen die we nu nog niet weten! Geniet van het lezen van onze blog! En, wil je nog iets meer weten, stuur dan gerust een mailtje of appje. Liefs en een dikke brasa, Linda

Actief sinds 22 Maart 2014
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 10826

Voorgaande reizen:

25 Januari 2016 - 21 April 2016

Suriname - afstuderen

10 Mei 2014 - 18 Mei 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: